Thursday, April 21, 2011

Keajaipan Kata-kata Terhadap Air



Assalamualaikum wbt...
Ramai y bertanye pade sy, mcm mn nk berubah jd seorang y baek, seorang y beriman....macam-macam lagi la...susah betul nak jawab soalan tu...saya ni pun bukannya baik sangat...tapi hari-hari saya fikir..apa cara yang paling mudah dan disukai oleh setiap orang pada zaman serba maju sekarang ni....

Alhamdulillah...Saya seolah-olah mendapat satu cara yang mungkin bleh dijadikan pemangkin untuk kita sama-sama berubah untuk menjadi seorang Muslimin/Muslimah yang lebih baik.....Kaedah yang maksudkan ini adalah melalui kata-kata, ucapan, percakapan ataupun nyanyian kita hari-hari..Menurut kajian yang telah dilakukan oleh Dr. Masaru Emoto (www.masaru-emoto.net), Secara ringkasnya, penemuan beliau ialah air akan terkesan dengan kata-kata yang ditujukan kepada kepadanya. Kesan perubahan boleh dilihat pada perubahan zarah-zarah air. Kalau kata-kata itu baik maka zarah-zarah air itu berubah menjadi sangat cantik dan jika kata-kata itu buruk atau kesat maka zarah-zarah akan berubah menjadi sangat tidak cantik.

Apa yang saya nk kaitkan di sini adalah, tubuh badan kita ni terdiri daripada 65% air (sumber). 75% daripada otak kita adalah air. Jadi, kata dan ucapan serta lagu-lagu yang kita nyanyikan setiap hari akan meresap masuk ke dalam badan kita dan diterjemahkan menjadi peribadi kita dan jika ia terdedah kepada kata-kata kesat, buruk, dan musik rock serta melalaikan, mungkin itu adalah salah satu sebab mengapa kita sukar untuk mendapat solat yang khusyuk atau payah melakukan kebaikan. Begitu juga bagi para ibu yang mengandung, mereka harus sedar bahawa baby mereka itu diliputi oleh cecair ketika berada dalam perut. (entahlah korg paham ke x..huhu)

Saidatina ‘Aisyah radhiyallah ‘anha berkata: “Ya Rasulallah sesungguhnya Shafiah adalah wanita (lalu diisyaratkannya dengan tangannya begini iaitu wanita pendek). Maka Rasulsallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya kalau kata-kata tersebut engkau campakkan ke dalam lautan luas nescaya akan busuklah seluruh airnya.” (Hadis Riwayat At Tarmizi)

Ternyata kata-kata yang Rasulullah perkatakan kepada Saidatina 'Aisyah adalah benar dan terbukti melalui kajian yang telah dilakukan oleh Dr. Masaru Emoto, (___lihat video ini___).

Jadi...Bagi semua yang masih mencari-cari jalan untuk berubah terutamanya diri saya sendiri....mungkin, kaedah ini dapat dijadikan salah satu cara untuk kita mendapat hidayat daripada-Nya...berdasarkan pemerhatian dan tinjauan saya terhadap kawan-kawan disekeliling dan kawan-kawan di facebook saya..hampir semua suke terhadap musik. Jadi apa kata kita selitkan dengan mendengar lagu-lagu nasyid yang berupa keinsafan dalam kehidupan kita setiap hari..jiwai lagu tersebut dan nyanyikan lagu-lagu tersebut dengan penuh perasaan. Insyaallah....ia akan sampai ke dalam hati kita.

Di sini saya sediakan beberapa lagu yang saya rasakan sesuai. Silalah dapatkan lagu-lagu lain dan sama-samalah kita berkongsi. Semoga hidup kita semua akan lebih bererti dengan perkongsian ilmu kita semua dan berdoalah agar kita mendapat rahmat dan redha daripada-Nya. Silalah kongsikan artikel ini jika merasakan artikel ini berguna, dan tolonglah tegur sekiranya terdapat salah di dalam penulisan ini. Assalamualaikum...

Sumber:
Imam Muda Asyraf
Ikatan Muslimin Malaysia

Senarai Lagu:
Dehearty - Cinta Bersulam Noda
Wali Band - TOMAT (Taubat Maksiat)
Raihan - Iktiraf
Raihan - Sesungguhnya
HIJJAZ - HIDAYAH
Saff One - Rayuan Nurani
Amar - ku damba keampunan
Hijjaz- Hidupnya Insan
Marshanda - Astaghfirullah
Wali Ban - Ya Allah
Ungu - Sesungguhnya
Opick - Astaghfirullah

..paan..

1 comment:

  1. salam AM..memang, bukan senang ker kita nak berubah jadi baik...niat tu selalu ada nak berubah..tapi bila kita try nak berubah, macam-macam halangan and dugaan yang datang..last, jahat jugak yang banyak kita buat..

    nape susah sangat nak berubah jadi baik..kadang2 rasa cam kejam plk ngan diri sendiri..give up ngn hidup..tapi kehidupan tetap kehidupan.walau apa pun kita tetap kena teruskan..

    ReplyDelete